Такі результати гендерного моніторингу п’яти популярних сайтів Сумщини (Шостка.INFO, Данкор онлайн, Сумські дебати, The Sumy Post, Панорама) який провів Інститут масової інформації з 5 по 11 лютого 2024 року. Протягом вказаного періоду Шостка.INFO опублікувала 112 новин, Данкор онлайн – 211 новин, Сумські дебати– 274, The Sumy Post – 170. Випадковим чином для моніторингу були обранв по 50 новин цих медіа, а також усі 46 новин, які у цей період були опубліковані Панорамою. Всього було проаналізовано 250 новин. Під час моніторингу вираховували кількість експерток та експертів, а також героїв та героїнь у новинах онлайн-медіа. Присутність жінок та чоловіків аналізували у таких темах: війна, політика, кримінал, медицина, економіка, соціальна сфера, культура, спорт, суспільство, шоубізнес та інше.
Героями новин у сумських медіа частіше виступають чоловіки – 77% проти 23%. Чоловіки як герої новин найчастіше згадувалися у матеріалах про війну (94% порівняно з жінками) та криміналі (80%). За період моніторингу в досліджуваних матеріалах опубліковано лише 3 новини про війну, де героями були жінки – це новини про загибель та поранення жінок внаслідок обстрілів прикордонних громад та евакуації. Кількість героїв-чоловіків також більша за героїнь у новинах про спорт та культуру. Однак тут різниця не така велика, як в новинах на воєнну чи кримінальну тематику – 58% та 57% відповідно.
Кількість героїнь переважає кількість героїв у новинах про медицину і здоров‘я – 60% проти 40%.
У досліджуваний період також спостерігалось більша кількість героїнь у новинах на політичну тематику (з 3-х згадок, 2 – про жінок). Саме на цьому тижні відбулось відсторонення від виконання своїх обов’язків двох заступниць мера міста Суми.
Однакова кількість героїв і героїнь була в соціальній тематиці (ВПО, інваліди, багатодітні сім’ї тощо). Слід зауважити, що, наприклад, у матеріалі про багатодітну сім’ю – переселенців, які переїхали з Есмані (знаходиться під постійними обстрілами) до Шостки жодного згадування про чоловіка (батька) немає. Проблеми з облаштування побуту, догляд за дітьми подаються виключно через коментарі матері.
Різниця в кількості експертів і експерток не така велика, як між героями і героїнями, але вона також на користь чоловіків – 53% проти 47%.
Найчастіше жінки коментували кримінальну тематику (100% від загальної кількості експертів та експерток у цій категорії), суспільні теми (75%) і спорт (67%). Перевага експерток у новинах на кримінальну тематику пов’язано з коментарями адвокатки відомого сумського активіста, засідання суду у кримінальній справі якого відбулось на цьому тижні, а також коментарями громадських активісток та волонтерок у резонансних справах.
У новинах у рубриці «суспільство» опубліковані новини про ситуацію в інформаційному просторі прикордонних громад, де експерткою виступила представниця Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення в Сумській області.
Під час дослідження у сумських медіа не зафіксовані прояви сексизму та дискримінації. Також усі медіа, новини яких були промоніторені активно використовують фемінітиви (захисниця, волонтерка, представниця тощо).
Слід також зауважити, що сумські онлайн-медіа активно використовують пресрелізи при підготовці новин. При цьому, навіть якщо у пресрелізах або новинах з офіційних ресурсів органів влади, поліції тощо є коментарі посадових осіб, медіа уникають прізвищ, а використовують формули на кшталт «повідомили у Сумській мерії», «повідомляє ОВА», «йдеться у повідомленні прес-служби» тощо і це теж може впливати на гендерний дисбаланс у медіа.
Альона Яцина, регіональна представниця Інституту масової інформації в Сумській області
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО ”Інститут масової інформації” та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.
У Сумах журналісти заявляють про системну публікацію своїх матеріалів без вказання авторства, при чому скаржаться як на сайти так і...
Як прожили медійники Сумщини березень 2024 року, із врахуванням загострення ситуації на прикордонні та посилених обстрілів міст області.
У...
З початком 2024 року по країні прокотилася хвиля новин про перешкоджання професійній діяльності і тиску на медійників. Найбільше резонансними стали...
2023 рік: через що пройшли, як виживали рік і чого досягли представники медіа спільноти Сумщини? Кого втратили, хто розпочав роботу,...
Черговий моніторинг сумських онлайн медіа, який був проведений ІМІ у листопаді 2023 року, досліджував регіональний вимір новин (місцеві, новини інших...